Bloggen med fokus på mindfullness och psykisk hälsa

Tips och råd om hur du kan finna lugn och må bra

Unna dig en avslappnade weekend på hotell i halmsad för din hälsa

Hotell Mårtenson är ett hotell i halmstad som är perfekt för återhämtning, avslappning och bara få vara lite. Halmstad är en mysig stad, inte så stor men lagom stor för att kunna hitta på lite saker om man vill och strosa runt i staden, sätta sig på caféer och bara relaxa. Så känner du att du vill göra gott för din hälsa och behöver lite avslappning så är en eller ett par övernattningar på ett hotell i halmstad något vi rekommenderar.

Hotellet i halmstad är ovanligt charmigt och personligt. De har en magisk restaurang och café, samt spa och relax så om du inte känner för att gå ut och vill bara hänga på hotellet i halmstad så finns det mycket att göra på bara hotellet. Vill du gå sköna och avslappnande promenader för lite mindfulness så är Halmstad en kuststad så du kan promenera längs havet och vid rätt säsong hänga på stranden och bada.

Att bo på ett hotell i Halland blir en helt annan upplevelse än att bo exempelvis i Göteborg, Stockholm eller en annan storstad. Bor du på ett hotell på västkusten är du mer nära naturen och havet som har en rogivande känsla och kan vara bra för just hälsan

Hotell Mårtenson har bra erbjudanden på fredagar och söndagar på nu så passa på att boka din vistelse på hotell i Halmstad.

Ashwagandha för mental hälsa

Ashwagandha har använts i traditionell indisk medicin i århundraden för att lindra alla möjliga symptom. Den moderna vetenskapen har först nu börjat förstå hur ashwagandha fungerar för att stödja den mentala hälsan.

Forskning visar att ashwagandha kan bidra till att minska stress och ångest. En studie visade att ashwagandha var lika effektivt som en antideppresiva och ett naturligt alternativ till bra mental hälsa.

Men vad är ashwagandha egentligen?

Ashwagandha växer i Indien, Mellanöstern och Afrika. Roten och bladen från ashwagandhaväxten används för att göra medicin och har en lång historia av användning i traditionell indisk medicin för sina påstådda hälsofördelar.

Ashwagandha tros fungera genom att minska nivåerna av stresshormonet kortisol i kroppen. Kortisol är ett hormon som frisätts som svar på stress och har kopplats till ett antal hälsoproblem, inklusive ångest, depression, hjärtsjukdomar och viktökning.

Så om du letar efter ett naturligt sätt att minska stress och ångest kan ashwagandha vara värt ett försök. Vill du hitta ett ashwagandha av hög kvalitét så rekommenderar vi Upgrit som har de mest potenta produkterna på marknaden när det kommer till biohacking och hälsofrämjande produkter.

Vad är egentligen Mindfullness?

Mindfullness är ett begrepp som idag kastas runt en del och det kan användas i olika sammanhang. Men många vet inte riktigt vad det är eller hur man ska navigera sig i det. Så jag tänkte nu ta några rader åt att berätta för er vad det är, hur man uppnår det och varför det är så viktigt för egentligen alla människor att jobba med. Jag tänker måla upp ett scenario som kan passa in på de flesta. Tänk dig en vardag, en helt vanlig tisdag. Du vaknar runt 06 på morgonen men väljer att snooza istället för att stänga larmet. Plötsligt är klockan 07.08 och du har exakt 20 minuter på dig att duscha, äta frukost, dricka kaffe, välja kläder och borsta tänderna innan du behöver åka till jobbet som tar minst 30 minuter med all trafik. När du väl tagit dig genom trafiken så har du exakt 2 minuter på dig att parkera bilen, gå från bilen in till jobbet, lägga matlådan i kylskåpet (om du nu kom ihåg att ta med dig en), packa upp och logga in på din dator för att delta på morgon mötet som börjar prick 8. Du vet att du aldrig kommer att hinna i tid och du får mest sannolikt höra från din chef, igen, att du måste komma i tid. Men så varför var du så trött då? varför kunde du inte gå upp när klockan ringde? Kanske för att du kom hem sent från jobbet dagen innan och direkt behövde gå in i rollen som förälder. Laga middag, kör till och från träning, trösta och natta innan du kunde få en stund för dig själv innan du behövde vara i säng. Ständigt pågår det en intern process där tankarna flödar, det ska planeras och struktureras för att du ska kunna få ihop din vardag.

Men när du väl får lite tid över och tid till dig själv så dövar du tankarna med att fokusera på något annat så som tv eller skrolla på telefonen. Det är när du får den tiden över som det är bra att träna upp sin mindfullness. Mindfullness översätts till medvetet närvarande utan att lägga värdering. Det handlar om att kunna stanna upp och fokusera på sig själv för att bli medveten på sånt som du annars kanske missar. Hur ofta tänker du egentligen på hur du mår, vad du tänker och känner eller hur något smakar, luktar eller känns? Mindfullness är ett verktyg som man tränar upp för att enklare kunna hantera stress och oro i vardagen. Det är även frekvent använt inom vården för att hantera smärta, emotionell instabilt personlighetssyndrom och adhd. Det finns många sätt att jobba med sin mindfullness och det är alltid svårt att komma igång. Det enklaste brukar vara att lyssna på någon som guidar dig i hur du ska göra, det finns massor med plattformar som kan erbjuda detta. Se till att öva en kort stund varje dag på en ostörd plats. Fokusera på din andning, agera medvetet, fokusera på det du gör och öva med självkänsla. I denna bloggen kommer det massor med tips på hur du kan jobba med din mindfullness och vad som kan vara viktigt att tänka på. Jag är glad att du är här och hoppas att du kommer finna innehållet användbart!

Hur tar jag mig tillbaka efter psykisk ohälsa?

Psykisk ohälsa är ett brett spektrum och det finns massor med saker som kan räknas inom det spektrumet. Men om du befinner dig i en position där din psykiska ohälsa inte längre har övertaget i ditt liv och du vill kunna komma tillbaka till en fungerande vardag igen så finns det en rad olika saker du kan göra. För det första är det viktigaste alltid att ha någon att prata med. Vänd dig till professionell hjälp som kan vägleda dig i hur du ska ta dig tillbaka eller vänd dig till någon du kan anförtro dig till och prata med. Sätt gränser för dig själv och försök att skapa en hälsosam rutin i fysisk aktivitet, vistas utomhus, kost och arbete/fritid. Använd dig gärna av mindfullness för att bli medveten om ditt mående och lär dig känna igen tecken på när det är dags att varva ner och när eller om du känner att du fastnar, ta hjälp från nära och kära eller professionella. Det viktigaste när man ska ta sig tillbaka är nog däremot att våga lita på processen och vara ödmjuk för att det kan ta tid. Låt det få ta den tiden det tar, arbetar du samtidigt med din medvetna närvaro så lär du dig också att våga stanna upp och reflektera.

Varför är psykisk hälsa så viktigt?

Den psykiska hälsan påverkar hela vår vardag även fast man oftast kanske inte tänker på det. Det kan vara svårt att förstå varför man reagerar som man gör på olika saker, därför är det extra viktigt att vara medveten om sina känslor och känna sig själv bra nog för att kunna förstå just varför. Den psykiska hälsan påverkas av många saker, exempelvis ärftlighet, vad vi gör, hur vi lever och vad vi är med om. Psykisk hälsa är inte bara aktuellt efter man levt med psykisk ohälsa. Den är lika viktig att fokusera på som vår fysiska hälsa och omfamnar det psykiska välbefinnandet. Det kan vara väldigt flummigt och förvirrande att veta hur man ska agera för att påverka sin psykiska hälsa på ett positivt sätt men även här kommer mindfullness in som ett bra och viktigt verktyg. Fokusera på och gör saker som du mår bra av och som gör dig lycklig och uteslut sånt som gör dig stressad och orolig. Mycket handlar om att sätta gränser för sig själv, vad man ska tolerera från andra människor exempelvis eller hur mycket man ska pressa sig själv på jobbet osv. Känner du att du vill ha extra stöd för att arbeta med din psykiska hälsa så rekommenderar jag att du vänder dig till professionell hjälp som verkligen kan hjälpa dig att bena ut dina styrkor och svagheter samt hur du på bästa sätt kan jobba med dessa i din vardag.

Akutboende för temporärt boende

Nu kanske du undrar vad ett akutboende är för något. Kort sagt kan man säga att ett akutboende är till för människor som av någon anledning behövt lämna sina hem och för att förhindra hemlöshet placeras på ett temporärt boende. Att hamna i en situation som kräver akutboende kan hända vem som helst, när som helst. Det kan därför vara väldigt skönt att veta att möjligheten att placeras på ett akutboende finns, så att man slipper sova under bar himmel tills man löst situationen och kan flytta in i en egen lägenhet igen.

Hur kan ett akutboende se ut?

Ett akutboende ser ofta olika ut beroende på var du placeras, men oftast kan man räkna med att ett akutboende kommer med de möbler som behövs för att kunna leva normalt och bekvämt i en fungerande vardag. Det är dock inte ovanligt att du behöver ta med egen elektronik om du vill använda detta. Om du exempelvis vill ha tillgång till en laptop, då kan du behöva ta med denna till ditt akutboende på egen hand.

Att välja personlig assistans

Att välja assistansbolag är inte alltid enkelt, det brukar faktisk beskrivas som en svår process, för att hitt något som matchar behöver man både koll och kunskap. När det kommer till assistans halmstad så finns det många privata aktörer, jag rekommenderar dock personligen att vända sig till MBK assistans som finns tillgängligt. På MBK är personlig assistans verkligen personlig och där utförs allt stöd med kunden i fokus. Går du och undrar exakt vad du kan få hjälp med rekommenderar jag att gå in och kolla deras hemsida, assistans är mycket mer än bara hjälp och du kan även få stötning och rådgivning när det behövs.

Få hjälp med din psykiska hälsa

Det finns olika typer an hjälp du kan få om du jobbar med en terapeut. Ibland krävs det professionell hjälp och rådgivning för dig själv, familjen eller relationen. Då är det extra bra att vända sig till en certifierad terapeut som kan samtal och samtalsmetodik. Ett tipps är att få hjälp med samtalsterapi eller parterapi med Din väg. Där får du garanterat det stödet du behöver, oftast börjar hjälpen med ett samtal och det är stor vikt på självhjälp och att du personligen får verktygen du behöver för att möta dina problem. Alla människor har potential att utvecklas men för att det ska ske kan det behövas stöd på vägen.

Investera i dig själv och din psykiska hälsa

Vi hjälper dig med tips och råd.